Domaće direktne investicije (4): Andrićgrad, Drvengrad i Park prirode Mokra Gora

Objavljeno 14.10.2013

Zvanične prezentacije prvog i poslednjeg možete posetiti prateći linkove:

http://www.andricgrad.com/

http://www.parkprirodemokragora.org/index.php?l=15

Uz Radoša Bajića i Dragana Bjelogrlića, Emir Kusturica je jedna od najzaslužnijih ličnosti za zaštitu kulture i duhovnog nasleđa srpskog naroda u ovom „tranzicionom“ veku, kada će se izgubiti svaka nacionalna individualnost, a kada će se Srbija, kao i zemlje u kojima Srbi žive, pretvoriti u globalizovani broj potrošačkih jedinica. Radašin i Milašin će nas podsećati da je nekada postojalo srpsko selo uz Moravu sa svim malim i velikim osobinama malih, a velikih ljudi. Montevideo će nas podsećati da je nekada postojao timski duh, bogatstvo u bedi, i mladost. Kusturica prkosi globalizaciji graditeljskim projektima na Mokroj Gori i u Višegradu.

Kako izgleda Drvengrad lako se može videti na internetu. Može biti nekom lep ili ružan, to je lični stav i osećaj. Meni, kao nekom ko se interesuje za regionalnu ekonomiju, ovo  je primer investicije koja „lepi“ uz sebe niz novih investicija, privlači novac i pažnju, a mimo kulturnih i drugih funkcija koje vrši. Alternativa glasi: šta bi bilo sa ovim krajem da Kusturica nije odlučio da baš tu napravi Drvengrad? Koliko bi bilo stanovnika, čime bi se bavili… Odgovor je u skladu sa serijalom Srbija koja nestaje.

Isto pitanje važi i za Andrićgrad. Bio sam sa porodicom na ručku u Drinskoj Ruži kod Bijeljine, pored Pavlovića ćuprije, i video da se stvara roj kafana oko prvobitne. Baš kao i u Lisinama kod Strmostena. Jedan privatnik napravi ribnjak pastrmke sa kafanom, a onda se otvori još pet kafana i napravi još deset ribnjaka. Pritiče novac od posetilaca, hrani lokalne porodice, formiraju se nove porodice i vodi se borba za život. Andrićgrad je grandiozan projekat na Drini koji će direktno i indirektno uticati na zaposlenje i prihode stotinak lokalnih porodica, i vršiće materijalnu funkciju, a ne računajući kulturni, duhovni i etnički značaj.

To su Emir Kusturica, Radoš Bajić, Dragan Bjelogrlić i desetine i stotine manje poznatih ličnosti koji svojim radom i investicijama „brane“ Srbiju od institucionalizacije globalizovanih potrošačkih jedinica, i brane sam opstanak života u Srbiji. Investicijama u filmskoj industriji ili u graditeljstvo poput Andrić i Drvengrada.

 

16 komentara

  1. Zdravkovicu, s obzirom da sam uvek insistiras na cinjenicama i analitici, valjalo bi kada pises o Drvengradu i Andricgradu da malo ubacis i podataka. Da vidimo koliko je to sve kostalo, ko je platio, ko placa odrzavanje svih ovih godina i slicno. A zasto i ne, koliki su prihodi od boravisne takse i pdv-a… Budzet je keva…
    Cisto za tvoju informaciju, 95 posto prihoda od boravisne takse na uzickoj teritoriji uplacuju hoteli na uzickom delu Tare, koje niko zivi ne pominje, niti im se divi. Sta mislis, sto li je to tako? Jedni placaju i boravisnu taksu i pdv, a onda te pare, zahvaljuci politickom uticaju, drugi trose. Ove koji pune budzet niko ne pominje, niti ih pita treba li njima kakva pomoc, ali zato svi do nebesa velicaju ove koji trose budzet. Odvec stara prica.

  2. Gosn. Mile
    Vama informacije nisu potrebne, već samo potreba da kao papagaj ponavljate isto, a kao čovek mislite da će to ponavljanje nešto promeniti.
    Nemam 2-3 sata na raspolaganju, niti uvida u opštinski budžet da bih vas opovrgao da nije 95 već 60 ili 80, ali bi ste se I za te podatke dodatno uhvatili, ignorišući sve ostalo što vam ne ide u prilog.
    Jeste li, gosn. Mile vi zaista Srbin, sa tolikom količinom mržnje prema sopstvenoj državi?
    Sve vise sumnjam. I Svetozar je uzeo u nekom trenutku oružje da je brani, a vi je napadate kad je najugroženija.
    Uživajte u vremenu zla koje je počelo.

  3. To su ti podaci, ne moras ih traziti. Ja sam iz tog kraja i dobro su mi cifre poznate. Inace, ne razumem pitanje da li sam zaista Srbin? Kakve to veze ima sa bilo cim? Sta, na primer, da nisam? Zanimljivo je da moju netrpeljivost prema drzavnom sektoru uporno i tendecizno proglasavas mrznjom prema Srbiji. Zasto?
    Ne napadam ja Srbiju kada je najugrozenija, kako kazes, naprotiv, to svih ovih godina iskljuvico rade drzavni sluzbenici. Nisam ja Srbiju zaduzio za 20 milijardi eura nego vlast i drzavni sluzbenici. Uostalom, nadam se da ce vreme koje dolazi isterati sve na videlo i jasno pokazati ko zivi za ovu zemlju, a ko od nje…

  4. Da ,taj turizam nastao iz partnerstva drzave i privatnih lica jesta malo skakljiva tema.klizav teren sto bi se reklo i to samo iz razloga selektivnosti.
    Sistemski ne mozes nigde u Srbiji dobiti dozvolu ni za gradnju salasa a kamo li..

    Da ima vajde za partnere od sve te price ima, ali samo u domenu i spektru medija i marketinga.Jedni dobijaju popularizaciju a drugi i jare i pare.

    Tako nesto moze da sublimira ,servira i predstavi samo vrhunski hohstapler.

    Sto se Radosa Bajica tice smatram da je dobro sto je pokrio tu temu,tu oblast zivota u Srbiji ali to je na nedopustivo niskom intelektualnom i umetnickom nivou. Da se radilo o dokumentarnom proizvodu moglo je da nekako prodje kao „korisno suocavanje“ ali kao komercijalni produkt javnog servisa to nije nikada trebalo da vidi svetlost dana.
    No ,neko bi mogao reci da se radi o ukusu ali sto se mene tice to je u sve u korpusu,svadbi,farmi,rijalitija i sl. Na kraju krajeva zar to i nije bila glavna odlika tog proizvoda ,da parira gledanosti najprizemnijeg a najbrojnijeg dela gledalista.
    Naravno ,nedeljom u 20h na nacionalnoj RTS po gledanosti bi pobedio i Kalimero tako da to i nije bas relevantno…

    Uglavnom sund od kog treba bezati kao djavo od krsta. naravno ogradjujem se od uloge Radosa Bajica sto se tice samog teksta koji je proizvod jednog drugog vrlog umetnika koji tek ne bi smeo da se lati olovke i papira a ni budzetskih sredstava.

    Na nasu zalost on je avanzovao i sada legitimno siri svoju a pogresnu ideologiju.

  5. Moj komentar od pre par meseci apsolutno stoji sa jedinom razlikom sto tu treba dodati i bracu Bjelogrlic.

    Dakle finasiranje ove trojice zastitinika srpske kulture i duhovnog nasledja je vise nego skandalozno.Sta vise duboko verujem da bi sva trojica rado izbegla da se o toj temi polemise po dubini.
    Jedino sto ih razdvaja je apsolutni zanatski dunsteraj Radosa Bajica koji sem ideja nema nista sto bi moglo na bilo koji nacin da se poveze sa kulturom.
    Imam utisak da on ne bi mogao da snimi ni obicnu svadbu kako treba ?!

    Uocljiva je i razlika u tom „ulicnom“ odrastanju koje pravi jasnu dinstinkciju izmedju Sarajeva,Beograda i Sumadije.To se vidi i tim nazovi opusima srpskog kuturnog nasledja.

    Ako Srbija bude i dalje ovako investirala u svoje kulturno nasledje onda zaista Tasovac ne treba da bude ministar kulture jer u gore pomenuti opus bolje bi se uklopio Tozovac.
    Da paradoks bude veci srpski narod ,kroz razne budzete, direktno finansira ovaj vid kulture sumnjivog kvaliteta posredstvom angazmana pomenute trojice umetnika ?!

  6. Prestrogi ste Darko. I sami prije par mjeseci ste rekli da je dobro da je Rados Bajic pokrio taj ugao i tu temu. Umjetnicki dozivljaj je bitan ali i subjektivan ali ipak se radi o komercijalnoj seriji gdje je gledanost serije osnovni faktor. kad uzmete cinjenicu da je Rados Bajic u periodu od 100 sedmica odvojio ljude od farmi, x-factora drugh gluposti kojim je narod na tv zaglupljivan to uopste nije mali uspjeh. Te je program koji je u korelaciji sa MZ serijalom Srbija koja nestaje. Cilj je ispunjen ako je pobudjen interes a mozda ce ovo inspirisati klinace da brane ovo nasljedje ili da su ga barem svjesni.
    Sjecam se prvog serijala Top liste naderalista koja je nastala iz radio programa primusa koja je tada samo u Bosni emitovana. tek je kasnije TLN postala jugoslovenski hit tek nakon treceg ili cetvrtog serijala. Ljudi inicijalno nisu kapirali TLN, bilo ju tu peticija kritika da se radi o sundu najgore vrste. Iz TLN je nastala jedna citava autenticna subkultura.

    Kusturica je bez ikakve sumnje globalna faca, umjetnik od tezine i to je neosporno. Koliko kusturica voli kintu i dobar zivot je nebitno. on bi dobro zivio i bio sjajno placen gdje god da odabere da zivi.
    Druga stvar Kusturica je stvori citavu industriju. Ja prodjem kroz elitnu robnu kucu u londonu Selfridges ili Harrods a unutra muzika Bobana Markovica. Sve su ovo subliminalno bitne stvari.

    Sto se tice kinte u svakom sistemu, drzavi umjetnici su imali svoje mecene. Uvijeka je to tako bilo i eksluzivna grupa umjetnika uviejk je dobro zivjela.

  7. Sasa, potpuno je nebitno da li Kusturica voli kintu ili ne. To je njegova privatna stvar. U pitanju je nesto drugo – koliko se njegove ludorije placaju poreskim novcem. Verujem da je zato Darko pomenuo i Bjelogrlice. Ti zivis u VB i to jednostavno ne shvatas, a da budem krajnje iskren, mislim da svesno i ne zelis da shvatis. Svi ti dusebriznici trose nemilice poreski novac. Kada je Robert Redford resio da napravi Sandens festival, on nije otisao kod tadasnjeg guvernera ili predsednika drzave i trazio da mu on to sve plati. O tome se radi. Zasto bih ja placao njihovu, genijalnost? Svi su oni drzavne filmadzije. Ima li, Sasa, toga u Engleskoj?

  8. Ima naravno da ima samo su mehanizmi drugi. ovdje umjesto javnog budzeta moze npr nacioanlna galerija, tate galerija Satchi itd da podignu profil umjetnika.
    Vjerovatno slicno sa razlicitim mehanizmima.
    Niej problem sto se ovdej trsoi poreski novac. Dio poreskog novca treba da ide za ovakve stvari. nemojte toliko nemilosrdni biti povodom javnih finasija. na neke stvari moramo trositi.

  9. U poslednjih godinu-dve sve vise se mnogi pozivaju na trosenje poreskog novca. Zar i privlacenje stranih investicija nije pogurano ‘trosenjem novca poreskih obveznika’ za svako novo radno mesto? Naravno da jeste, pa sto ne bi i Kusturica bio poguran istim novcem (ako jeste)? I mnogi drugi. Mokra gora je bila samo jedna tacka na mapi Srbije za koju danasna mladez ne bi ni znala da postoji bez Drvengrada. A opet sto se tice ‘novca poreskih obveznika’, zar budzet nije deficitaran, ne trosi se ‘taj novac’ vec se dobrim delom trosi novac dobijen stranim kreditima koji ce kad-tad morati da se vrate (odakle cemo ih vratiti vrlo je diskutabilno…)

  10. MZ to je sund i kic.Ja se stidim tih proizvoda do te mere da promenim kanal kada sam sam ispred tv ekrana.
    Tu se ne radi o tome da li je nesto lepo ili ne ili da li vam se neko licno svidja ili ne, vec o zanatskom radu.

    Decije emisije poput Poletarca ili Prica iz Nepricave zasluzuju Oskara u odnosu na Sekulu,Radasina,Milasina i itd.. To je podilazenje najnizem sloju na nizak i potpuno nekoristan nacin apropo gledanosti . Glavnu odgovornost snosi RTS i njegovo rukovodstvo jer zapravo taj Javni Servis Evropske Srbije narucuje te stanc emisije.

    Tj. narucivali su u sprezi dvojice ljudi sto se vise nece desiti. Uskoro ce se Bajic vratiti niskobuzdetnoj produkciji kojoj fakat pripada i u kojoj je i proveo citav svoj glumacki i producentski zivot.

    Tema koju je R.Bajic hteo filmski da prikaze nije losa ali nacin je ispod svakog umetnickog nivoa. Sta vis eispod svakog gledljivog nivoa.

    To bar nije tesko proveriti sondazom jer te emisije imaju gledanost samo kada je u istom terminu na konkurentskim programima nesto jos gore i prizemnije. Cim ima bilo kakve smislene solucije to se ne gleda.

    E sad o ovome mozemo polemisati na nivou licnih afiniteta ili animoziteta ali ne postoji ni jedan relavantan dokaz da to spada u Srpsku kulturi i duhovno nasledje.

    Svakom ko misli da je objavljivanje gledanosti adekvatan reper za kvalitet mora da se zamisli nad delom Bate Zivojinovica u filmu Valter brani Sarajevo. Taj deo kulturnog nasledja ima svakako gledanost koju piplmetar ocitava u stotinama miliona gledalaca. Svi smo mi Valter.

    Naravno sve ovo napisano odnosi se Babu koja se ceslja dok je ovaj poslednji pokusaj sa Ravnom Gorom fijasko koji se ne desava ni ranim radovima studenata filmske akademije. Za razliku od Sekule i Radasina prica o Ravnoj Gori nema tekst. Nema radnju,nema ton,nema sliku ,nema akciju nema nista sto bi to delo svrstalo u filmsku umetnost.

    Isuvise vremena sam potrosio na tu besmislenost za koju su dela Kusturice i Bjelogrlica vanvremenska. A ta dvojica umetnika se pre mogu svrstati u uspesne mangupe ,giliptere i hohostaplere nego u ljude koji na svojim plecima nose Srspku umetnost i duhovno kulturno nasledje. I jednom i drugom trebace vise od plakanja pred crkvom ili neimarskih radova kada je umetnosti i kultura u pitanju.

  11. Da li moze neko od ekonomista da proceni ekonomske efekte, ~Beograda na vodi~, sa ulaganjem od 3.5bne, sa raznih strana. Arh/urbanisticki bilans je katastrofalan. Zanima me cisto ekonomska racunica.

  12. feasibility studija treba da je javni dokument ako je i kad bude uradjena

    • Ma kakva studija kakvi bakraci ,vec se kamen vadi ?! Izborna kampanja.

      Jel se nekom cini da je ovo upuceno meni ??
      http://www.b92.net/kultura/vesti.php?nav_category=1087&yyyy=2014&mm=01&dd=23&nav_id=803648

    • Feasibility moze da se nasminka do besmisla. Zanima me sta tih 3.5 bne potrosenih za privatne nekretnine, znaci za ekonomske tokove, gdp, cenu kapitala, radna mesta, inflaciju itd.

      • Da , i meni je prvo pala na pamet vlasnicka struktura..Ciji je Beograd na vodi? CIji ce to biti poslovni prostori,hoteli,trzni centri itd.. Valjda drzavni dok ih ne prenesemo na Arape zbog nemogucnosti vracanja duga.

        Zasto drzava gradi trzne centre i poslovni prostor a ne putece,pruge ,infastrukturu generalno…?!

        To treba zakonski zabraniti a iskreno nije mi jasna procedura odlucivanja u ovom slucaju. Ovde je Vucic bukvalno zloupotrebio svoju funkciju.

        Ne znam odakle misli da crpi toliko siroke ingerencije ,za jednog prosecnog politicara bez ideologije.Trenutno vise lici na Djilasa nego sto je svestan.
        Njgovo politicko ateriranje ce biti stvarno bucno a Srbija ce opet biti kolateral neupucenih a ambicioznih.

        Cini mi se da u Srbiji treba zakonski zabraniti da neko bude poslanik ili funkcioner pre 60 godine starosti.

      • tacno ali je polazna tacka.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *